Polní dráhy

Polní dráhy - drážní archeologie

Lokomotivy Diany a stavebních firem

Diana - železnice pro výrobu letadel německé Luftwaffe používala na své úzkokolejce 760mm tříspřežní parní lokomotivy značky Henschel určené pro stavební a polní dráhy. Proto tyto parní lokomotivy zvládaly těžké podmínky skorostavební úzkokolejné železnice Diana i s nezpevněným drážním spodkem pokládaným do škváry a písku. Pro posun a lehkou dopravu přez sirkový most na Kutinách používala polní dráha Diana lehké dvounápravové motorové lokomotivy pro polní drážky značky Deutz vybavené pomaloběžným benzínovým nebo benzolovým motorem stejné značky. Podobné malé motorové lokomotivy dnes provozuje také zahradní železnice Drásov. Tyto malé dvounápravové motorové lokomotivy sloužily převážně k přetahování vlaků se součástkami letadel určených k lakování od tunelů 2 a 3 do lakovny v Kuřimské Nové Vsi.
Stavební firmy (Kruliš, Hlava), které stavěly železniční tunely 1, 2 a 3 a také klenuté mosty u nich používaly podobné motorové lokomotivy. Parní lokomotivy měly také avšak zpravidla jen dvounápravové lehčího typu - stejné váhové kategorie jako motorové lokomotivy Deutz z Diany z důvodů lehčího stavebního kolejového svršku a relativně lehkých souprav stavebních vlaků.

Diana Diana Diana Diana Diana
Lokomotivy Diany. Lokomotivy Diany. Lokomotivy Diany. Lokomotivy Diany. Lokomotivy Diany.

Diana - rozcestník



Polní dráhy - Hl. stránka




Zubačky Modelová železnice HO Modelová železnice Feldbahn-model